Damfotbollens historia

Så tidigt som 1881 spelades den första kända damfotbollsmatchen År 1895 startades världens första damfotbollsklubb i England. Klubben hann spela ett trettiotal uppvisningsmatcher innan den tvingades lägga ner på grund av bristande ekonomi. Sedan tog det ett antal år innan damfotbollen tog fart igen. Detta skedde inte förrän under första världskriget då många kvinnor tvingades arbeta i fabrikerna på grund av att männen var vid fronten. Fotbollen blev då ett tacksamt avbrott från det monotona arbetet. När herrarna heller inte kunde spela då de var tvungna att dra ut i krig törstade fotbollspubliken efter arrangerade matcher. Damfotbollen exploderade i England och blev omåttligt populär. Det mest dominanta laget vid denna tid hette Dick Kerr’s.

Detta intresse levde kvar även efter krigets slut och år 1920 samlades 53 000 åskådare för att se Dick Kerr’s möta St Helens. Men säg den lycka som varar. Herrfotbollen såg damfotbollen som en konkurrent och år 1921 beslöt man att förbjuda alla fotbollsförbund att låna ut sina planer till kvinnliga spelare med motivationen att fotboll för kvinnor var opassande. Detta kvävde naturligtvis till stor del damfotbollen och ledde till en kraftig nedgång.

Under samma period som i England började även intresset för damfotboll i Sverige att smyga sig på. Fotbollsförbundet fångade upp detta och kallade till ett möte för fotbollsintresserade kvinnor, som förhoppningsfullt inställde sig. Till sin besvikelse fick de enbart en uppmaning att de inte skulle spela fotboll eftersom det var opassande. Stödet från fotbollsförbundet var alltså obefintligt.

På grund av den manlighetsstämpel som så tydligt funnits på fotbollen har damernas intåg i fotbollen i Sverige mött ännu större motstånd än i andra sporter. Då andra idrotter började acceptera kvinnliga atleter redan på 1920-talet, dröjde det så sent som till 1960-talet innan damfotbollen bröt igenom på riktigt. År 1968 lyckades man, med damlaget Öxabäck i spetsen, få till en liten lokal damserie med sex lag i Västergötland. År 1971 upphävdes även Englands förbud mot damfotboll. År 1973 var det så dags för det första Svenska mästerskapet på damsidan, vilket vanns av just Öxabäck. Öxabäck och Mölndalslaget Jitex var de dominerande lagen i damfotbollens begynnelse.

Från just Jitex kom även Pia Sundhage som i det första Europamästerskapet någonsin avgjorde och bärgade hem guldet till Sverige. Pia har sedan kommit att bli det namn som många förknippar med damfotboll då hon lett Sverige till åtskilliga framgångar både som spelare och tränare i det

svenska landslaget.